Delen

HONDA CB 900 F2 BOLD'OR 1981

VERKOCHT!!!

De eerste 'nieuwe generatie' na het geweld van Suzuki GS1000 en Kawasaki Z1000. 225 km per uur en 95 pk.

Hele fraaie HONDA CB900 F2 Bold'or te koop. Motor verkeerd in nieuwstaat en is de afgelopen 15 jaar in eigendom geweest van een hele zuinige eigenaar. Toevallig gevonden en direct gekocht gezien de staat van deze motor. Deze Honda heeft alleen niet de originele kleur, maar zit verder perfect in de lak. Slechts een klein krasje op het rechterpaneel. Motor loopt super en heeft nieuwe olie, remolie, bougies en accu. Banden zijn nog zo goed als nieuw. De originele remleidingen zijn vervangen voor mooie zwarte stalen remleidingen. Ook zijn de inlaatrubbers vernieuwd, zijn de carburateurs helemaal gereinigd, voorzien van nieuwe pakkingen, rubbers etc., opnieuw afgesteld en gesynchroniseerd zodat ze optimaal lopen. Deze Honda loopt echt super. Interesse? Laat het me even weten Je bent van harte welkom om te komen kijken op onze nieuwe locatie in Someren.








 
















DE HONDA CB900F, DE BOL D'OR. DIE IS INTUSSEN OOK ECHT KLASSIEK

Onlangs liepen we tegen een oude kennis op die vertelde dat hij een nieuwe motor had gekocht. Een echte klassieker: Honda 900 Bol d'Or. Een motor die veel beter zou zijn dan de Honda CBX.

Nu denken we in het rijtje Belangrijke Honda's natuurlijk heel gemakkelijk aan de Black Bomber, de CB750, de CBX, de GoldWing…. Ai….

De Bol d'Or 750- en 950cc waren de opvolgers van de Motor Van De Vorige Eeuw, de CB750. Die had het als klassiek getunede CB 750 FII nog even weten te redden met een enkele nokkenas, maar dat was al een achterhoede gevecht. De concurrentie had toen immers al lang twee nokkenassen per cilinderkop.

Okay, de CBX zescilinder was natuurlijk weer typisch zo'n prestigeproduct waarmee de Japanse fabrikanten voornamelijk elkaar, maar toch ook de klanten, van de eigen superioriteit wilde overtuigen. Die Bol d'Ors waren motorfietsen die voor volumeverkopen moesten zorgen. En de 900 moest voornamelijk knallen op de Europese markt. Pas later werd hij ook in de US van A beschikbaar.

DE HONDA WAS IN ZIJN TIJD EEN VAN DE SNELSTE EN BEST STURENDE MACHINES.

Zeker nadat Honda kort na de introductie een aantal maatregelen had genomen om het frame nog beter voor zijn werk geschikt te maken. Maar de tijd dat Japanse motoren de (feitelijk on terechte) reputatie hadden dat 'ze niet stuurden' was de Honda CB900F al vanaf dag één  overgroeid. En met een stel moderne banden en een setje Hagons kun je er ook nu nog heel dapper mee gummen. De remmen zijn nog steeds effectief genoeg.

Ondanks het feit dat de Bol d'Ors nadrukkelijk als sportieve fietsen in de markt werden gezet maakte de uitgelezen zitpositie en het heerlijk soepele blok ze ook prima geschikt als volwaardige groottoerist. En al boemelend langs de Linge reed de Honda dan zoiets van 1 op 25. Als hij op het scherpst van de snede gereden werd, dan kon dat zomaar 1 op 12 worden. De gulden middenweg is een verbruik van zo'n 1 op 20. Mooi genoeg toch?

DE TIJD DAT JE DE BOL D'ORS BIJ BOSJES BIJ HET GROOTVUIL VOND IS INTUSSEN VOORBIJ.

De dubbelnokkers hebben intussen hun liefhebbers. Echt ongeschonden exemplaren met weinig kilometers - ze zijn er nog. Er waren ook indertijd blijkbaar aardig wat mensen die wel kochten en poetsen, maar weinig reden - kosten momenteel tussen de 3.500-4.000 euro. De echte toppers springen daar nog makkelijk boven uit.

En bij de jacht op een Honda CB900F Bol d'Or is het slim om juist voor de mooiste exemplaren te gaan, want het restaureren van zo'n Honda? Dat kost kluiten geld. En afschrijven op een mooi Bol? Dat zal er de komende jaren echt niet van komen.

Oh ja: Veel van de overlevenden die optisch niet helemaal top zijn krijgen momenteel toch nog een tweede leven als cafe racer. En ook dat kan een mooi leven zijn.

 
Model naam : Honda CB 900 F2B
Type : SC01
Framennummer : SC01-4000342 - 4011049
Bloknummer : SC01E-2206870 - 2225154
Kleuren    
Zwart : NH-1
Zilver metallica : NH-104M-U
Candy blauw : PB-107C-U
Helios rood : R-33
Frame : NH-1
     
Afmetingen    
Totale lengte : 2.240 mm
Totale breedte : 795 mm
Totale hoogte : 1.125 mm
Wielbasis : 1.515 mm
Grondspeling : 150 mm
Drooggewicht : kg droog, 253 kg rijklaar
Frame    
Type : dubbel wiegframe
Voorvork : 37 mm telescoop, 160 mm veerweg
Voorvorkolie : 155 ccm ATF
Achtervering : Showa stereo schokbrekers, 110 mm veerweg
Voorwiel : D.I.D comstar 2.15 x 19
Bandmaat: 3.25V19 of 100/90 V19 TL
Achterwiel : D.I.D comstar 2.15 x 18
Bandmaat: 4.0V18 of 120/80 V18 TL
Remmen voor : 276 mm dubbele remschijf, eenzuiger
Remmen achter : 296 mm enkele remschijf, eenzuiger
Benzinetank : Staal, 20 liter, waarvan 4,5 liter reserve
Balhoofdhoek : 62
Naloop : 115 mm
     
Blok    
Type : luchtgekoelde 4 cilinder in rij
Boring x slag : 64,5 x 69 mm
Inhoud : 901 ccm
Compressie : 8,8 : 1
Vermogen : 95 PK / 9000 RPM (DIN)
Koppel : 77,4 Nm / 8000 RPM (DIN)
Topsnelheid   213 km/h
Carburateurs    
Type : 32 mm Keihin
Code : VB 51A
Overig    
Nokkenas : DOHC
Versnellingen : 5
Eindoverbrenging : 2,588
Dynamo : 3 fasen wisselstroom. 260 Watt / 5.000 RPM