Delen

MV Agusta 750 America

Te koop in Someren -Eind, prachtig Italiaans renpaard MV Agusta 750 America uit 1977.
MV Agusta 750S America Frame # MV750*2210380 DGM Motor # 221-0360

Het 750S America model werd geïntroduceerd in 1975. Het had een meer blokkerige styling en een grotere motor dan eerdere MV 750's. MV Agusta's roemrijke race-achtergrond gaf aanleiding tot talrijke straatmotoren door de jaren heen, zoals de 1977 MV Agusta 750S America motorfiets.

De 790 cc viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenas in de 1977 MV Agusta 750S America motorfiets had zijn oorsprong in een 500 cc racemotor. Het uitlaatsysteem is een combinatie van chromen downtubes met vier megafoons afgewerkt in zwarte crinkle verf, nooit eerder gezien op een wat voor nieuwe fabrieks geleverde machine. Met een gewicht van 507 pond zonder vloeistoffen is de 750S geen lichtgewicht, maar zijn rijgedrag op snelheid logenstraft de massa. Het met suède beklede racezadel houdt de bestuurder op zijn plaats tijdens het soort pittige bochtenmanoeuvres waar de 750S zo bekend om staat.

Net als eerdere MV's was de 750S America duur en exclusief en iedereen weet dat Italiaanse stijl en prestaties nooit goedkoop zijn geweest. En dat geldt dubbel voor motorfietsen van de meest exclusieve Italiaanse motorfabrikant, MV Agusta. Maar je krijgt iets voor je geld. Veel vermogen. Veel styling. Veel aandacht als je naar een stoplicht of café rijdt op een motor die al het andere zo gewoontjes doet lijken. Met de 1975 MV Agusta 750 Sport America, kreeg je dat allemaal en meer - een bedwelmende smaak van la dolce vita. Veel zoeter kan het niet worden.

MV Agusta's naam was tenslotte synoniem met Grand Prix racen. Van 1952 tot 1973 won MV Agusta 37 wereldkampioenschappen wegracen, waaronder 16 500cc titels in 18 jaar. Dit was een bedrijf dat helikopters maakte voor de winst en prachtige rode racemotoren voor het plezier. Dus toen MV straatmotoren uitbracht - en het heeft er nooit veel gemaakt - kon je er op rekenen dat elke motor die grand-prix ervaring had.

De motor is een 790 cc lijn vier met dubbele bovenliggende nokkenas. Er zijn dubbele schijfremmen voor en een toerenteller die op 8.500 tpm staat. De verschillen beginnen met de zandgegoten behuizing van de motor die de beperkte productie aangeeft. Binnenin zit een krachtbron die is afgeleid van MV's racers. En voor het geval je de boodschap niet hebt begrepen, is er een sticker met 37 blauwe sterren, één voor elke campione del mondo. Start de MV en er is geen twijfel mogelijk over de afkomst van de motorfiets. De styling is puur Italiaans en net zo adembenemend als de styling en de prestaties van de motorfiets was echter de prijs. In een tijd waarin Honda's CB750 $2.190 kostte, kostte de MV drie keer zoveel: $6.500 in de winkel. Maar, zoals met zoveel dingen in het leven, als je het wilt, is het het waard.

Deze zeer goed lopende MV Agusta 750 Sport America is gerestaureerd tot een hoge standaard.


Interesse? Meer informatie en prijs op aanvraag. U kunt bellen met Wiljan Feijen 0031629563746