Classic Kawasaki Mach III
De toerentellernaald wijst 8.000 tpm aan en het driecilinder-tweetaktblok onder me gilt het uit. En ook al is hij bijna veertig jaar oud: de prestaties van deze Kawasaki 500 H-1A Mach III mogen er nog steeds zijn en met name de acceleratie is adembenemend. Ik kan me goed voorstellen dat men destijds doodsbang was voor deze gemene 500 cc driepitter!Kawasaki maakte in het begin van de zeventiger jaren naam en faam met deze fameuze driecilinder-tweetakten. De Japanse fabriek begon in 1967 aan de ontwikkeling van deze 'triples' en men koos voor een driecilinder omdat een driecilinder tweetakt met de kruktappen op een regelmatige 120º zijn enorme power mooi egaal af gaf. Vergeleken met de gangbare 500 cc tweecilinders konden daardoor de koppeling en transmissie lichter worden. In zijn geheel kon de driecilinder volgens Kawasaki dan ook lichter uitgevoerd worden dan een twin, zonder dat je in hoefde te leveren op het gebied van de prestaties. Eind 1968 werden de eerste 500 Mach III Kawasaki's uitgeleverd aan de klanten.Voor de inlaat had Kawasaki gekozen voor simpele poortsturing in plaats van de meer racey roterende inlaten, voornamelijk om de productiekosten in de hand te kunnen houden. In eerste instantie zat er op de eerste modellen een uit de racerij afkomstige electronisch ontstekingssysteem, maar dat bleek in de dagelijkse praktijk erg slecht te functioneren. Het duurde dan ook niet lang voordat deze Kawasaki's werden uitgerust met contactpunten (drie stuks) met bobines. En die puntjes vroegen weer secure handjes van de monteurs, want het viel niet mee alle drie punten exact op het goede ontstekingstijdstip af te stellen. De eerste 500 triples braakten 60 pk uit, maar in de loop der jaren werd dat toch iets teruggeschroefd. De laatste versies, die in 1976 verkocht werden, hadden nog maar 52 pk. De Mach III was verder uitgerust met een natte meerplaats koppeling en een vijfversnellingsbak (alles omhoog; de vrijstand zat helemaal onderin dus). Het blok hing onder een eenvoudig wiegframe, met stereodempers achter en een dun telescoopje voor. Voor werd er geankerd met een fikse 'two-leading-shoe' trommelrem en achter zat ook een flinke trommelrem, compleet met luchthapper voor de koeling.Van 1968 tot 1971 werd de Kawasaki Mach III H1 geleverd. Daarna werd het vaandel overgenomen door de H1-A, het model dat je op deze pagina's ziet. Deze kon je dus naar wens met een electronische ontsteking of met gewone contactpunt-ontsteking laten afleveren. In 1972 kwam de H1-B, die had een schijfrem in het voorwiel. Dat model werd opgevolgd door de H1-D in 1973, de H1-E in 1974 en de H1-F uit 1975. Ook in die jaren wist men dus al wel wat modelwisselingen waren!De 'sloomste' Mach III uit de reeks werd gevormd door de KH500 uit 1976, deze had dus 8 pk minder dan de eerste uitvoering.Kawasaki's 500 Mach III bleek uiteindelijk een voorloper van een hele serie driecilinders met cilinderinhouden van 250, 350, 400 en (als 'King of the Breed'): de 750 triple. ( Bron... https://www.motoplus.nl/magazine/uitgaven/artikel/classic-kawasaki-mach-iii/).
Deze Kawasaki H1D 500 Mach III van 1973 in een hele fraaie technische en optische staat. De motor komt van Duitsland en heeft alle benodigde Duitse papieren en TUV registraties. De motor loopt erg mooi en is nagenoeg helemaal origineel. De velgen, de uitlaten en vele kleine details. De motor is opnieuw gespoten door een professional. De handgrepen (rubbers) zijn niet origineel en worden nog vervangen door nieuwe aftermarket grips die er hetzelfde uit zien als de originele. De Benzinekraan midden onder de tank is niet origineel en zou mogelijk nog vervangen kunnen worden. Echter deze benzinekraan is nieuw en wel heel goed functionerend. Het is aan de nieuwe eigenaar om die eventueel te vervangen. Motor loopt prima, banden zijn goed, remmen zijn prima, accu is prima, verlichting werkt, kortom... echt een hele fraaie klassieker waar je ook nog direct mee de weg op kunt.
Bij interesse, neem dan even contact op voor de prijs en/of een afspraak om de motor te komen bekijken. Voor meer detailfoto's, klik dan op onderstaande foto.