BMW R90S van 1974 te koop
Deze fraaie R90S heeft slechts 10.750 km op de teller staan. Zoals je op de foto's kunt zien, werkelijk een prachtexemplaar. De BMW heeft Duitse papieren maar invoer in Nederland kan door ons verder voor je geregeld worden. De BMW is op afspraak te bekijken in Someren-Eind.
De R90S type 247 "airhead" motor was een stoterstang kopklepper, twee kleppen per cilinder, luchtgekoelde flat-twin "boxer" unit. De motor was nauw gebaseerd op de R75/5, met dezelfde slag, maar met een grotere boring, voor een cilinderinhoud van 898 cc. De R90S woog 215 kg (474 lb) en had een vijfversnellingsbak met cardan eindaandrijving. De eerste R90S modellen hadden een tweekleurige lak van "Smoke Black/Silver" met zelfklevende gouden pinstripes. Feedback van niet onder de indruk zijnde klanten zorgde ervoor dat BMW terugkeerde naar handgeschilderde strepen. Latere R90S modellen waren ook verkrijgbaar in tweekleurig "Daytona Orange" met rode krijtstrepen. De R90S had een nieuw ontworpen zadel, met een kleine "ducktail" kuip die (naast een gereedschapsbak onder het zadel) een kleine opbergruimte bood voor lichtgewicht artikelen zoals waterproofs. Tot de standaarduitrusting behoorde een complete gereedschapsset, een handpomp, een verbanddoos en zelfs een kleine handdoek met een geborduurd BMW logo.
De R90S had een kleine bikinikuip waarin twee analoge instrumenten waren ondergebracht: een klok en een voltmeter. De 238 watt dynamo werd later opgewaardeerd tot 250 watt. Een verstelbare hydraulische stuurdemper werd handmatig versteld via een knop op het balhoofd. De vering was door telescopische vorken met lange veerweg en dubbele achterschokdempers waarvan de achterdempers instelbaar waren voor de voorbelasting (de enige beschikbare vering aanpassing). Terwijl andere BMW boxers een Bing slide constant velocity carburateur hadden, was de R90S uitgerust met gaspomp Dell'Orto carburateurs. De R90S motor had een compressieverhouding van 9,5:1, terwijl de minder sportieve R90/6 een verhouding van 9:1 had.
De lichtmetalen wielen waren gespaakt en hadden binnenbanden. De voorrem had twee 230 mm schijven en ATE remklauwen; de achterrem was een 200 mm SLS trommel. De R90S en de andere BMW "/6" serie voorremmen hadden een ongebruikelijk systeem waarbij een hoofdremcilinder op de bovenste framebuis werd geactiveerd door een kabel vanaf de voorremhendel. Dit systeem werd verondersteld de hoofdremcilinder te beschermen in geval van een crash, maar latere "/7" machines hadden een conventionele Brembo hoofdremcilinder gemonteerd op het stuur.
modeljaar 1974: september 1973 tot augustus 1974 (6.058 eenheden)
Interesse in deze prachtige BMWR90S? neem dan even contact op. Tel./whatsapp 0031629563746
- Home
- VintageMotorcycles.nl
- Klassiekers te koop
- Klassiekers verkocht
- APRILIA
- Aston Martin
- BENELLI
- BMW
- BSA
- DKW
- DUCATI
- HARLEY-DAVIDSON
- HONDA
- Honda MT250 Elsinore
- Honda CB400 F blauw
- HONDA 400F Supersport
- HONDA NS400R
- Honda CB450 K7
- Honda CMX450 Rebel
- HONDA 750 FOUR F1
- Honda CB750 F1 Supersport 1976
- Honda CB750 Four K1
- Honda CB750 Four K2
- Honda CB750 Four K2
- Honda CB750 Four K5
- Honda CB900 Caferacer
- Honda Rickman CR Racer
- Honda RC30
- HONDA CB 900 BOLD'OR 1981
- Honda CBX1000 Pro-Link
- HONDA CBX 1000 van 1980
- Honda GL1000 1978
- Honda CB 1100 R
- Honda CBX550 F2 nr1
- Honda CB 1100 RD
- Honda CB250 K4
- Honda CB450 Four K1
- Honda CB350F
- Honda CB750 K7
- Honda CB550F
- Honda CB500 F
- Honda CBX1000Z Zwart gouden wielen
- Honda CB350 Four groen
- Honda Goldwing GL1000 K3
- Honda Black Bomber
- Honda CBX Prolink 1000
- Honda CB750 Four K4
- Honda CBX750F
- Honda CB750 K6
- Honda 750 Super Sport F2
- Honda CB750 K1
- Honda CL360 Scrambler
- Honda RVF400
- KAWASAKI
- Kawasaki A1 Samurai
- Kawasaki H1 500 Mach III
- KAWASAKI H2B 750
- Kawasaki H2B 750 Mach IV
- Kawasaki KR-S1
- Kawasaki S1 Mach I 1972
- KAWASAKI W1SA 650 1972
- Kawasaki Z650 D2 1980
- Kawasaki Z900 type Z1-A van 1974
- Kawasaki Z1000 A1
- KAWASAKI Z1000 A1 1977
- Kawasaki Z1R 1980
- Kawasaki VN1500 Meanstreak
- Kawasaki ZL900 Eliminator
- Kawasaki GPZ900R
- Kawasaki Z400 blauw
- Kawasaki Z1000
- Kawasaki Z1000 A2
- Kawasaki RS2 Z2 750
- Kawasaki Z1B
- Kawasaki Z1300
- Kawasaki H1F 500 Mach |||
- Kawasaki Z1A 1974
- MOTO GUZZI
- MV Agusta
- SUZUKI
- Suzuki GT750 Politie Uitvoering
- Suzuki GS550E 1979
- Suzuki GS750
- Suzuki GS1000E 1978 Rood
- Suzuki GS1000E 1978
- Suzuki GS1000E 1979
- Suzuki GS1000G
- Suzuki GS1000S WES COOLEY
- Suzuki GSX-R 750 '86
- Suzuki GT250K
- Suzuki GT550
- Suzuki RGV250
- Suzuki RGV250 R '92
- Suzuki GSX-R750 Limited Edition
- Suzuki GT250 Blauw
- Suzuki GS1000
- Suzuki RE5 rotary
- Suzuki XN85 turbo
- Suzuki GS1000, 1978
- Suzuki RG500 1990
- Suzuki RG500 1986
- Suzuki RGV 250 Lucky Strike
- Suzuki GT250X7 (SOLD)
- TRIUMPH
- YAMAHA
- Yamaha AS1 125cc 1970
- Yamaha CS5 200 Electric
- Yamaha DT250 1976
- Yamaha RD500LC V4
- Yamaha TZR250
- Yamaha XS650 Custom
- Yamaha XS1100 2H9 van 1979
- Yamaha XS1100 2H9 van 1979
- Yamaha XS 1.1 Martini
- Yamaha XS2 650cc 1972
- Yamaha Bonanza CS1 180cc 1967
- Yamaha XS 1.1 Martini
- Yamaha TZR 250
- Yamaha XV950ABS
- Yamaha XS1100 maroon
- Yamaha FZR 750 RU
- Yamaha FZR1000
- Yamaha YZF R1M
- Yamaha RD250 2
- Yamaha XS1 650
- Yamaha XS2 650
- Yamaha XS650 1981
- Yamaha RD500 LC
- Yamaha RD350 LC (SOLD)
- Yamaha RD350 (SOLD)
- Yamaha RD350 YPVS
- Sunbeam S8
- Sparta Villiers 200
- Indian Chief 1937
- Kawasaki Z1000R ELR
- Moto Guzzi 750 S3
- Suzuki Katana 1100
- Suzuki GS750
- Suzuki RGV250 Tiga
- Yamaha XS650
- Yamaha RD250
- Honda CB400F geel
- Ducati 748 R
- Harley Davidson Electra Glide
- Honda CX500 turbo
- Honda GB500 TT
- Kawasaki GPZ900R
- Kawasaki Z1300
- Honda VFR400R NC30
- Klassieker verkopen?
- Contact