Delen

KAWASAKI Z1

De Z1 zorgde voor Kawasaki's doorbraak op de internationale
motormarkt.

Eind jaren '60 begon Kawasaki in het grootste geheim aan de ontwikkeling van een 750 cc straatmotor. Het moest en zou een geavanceerd model
worden met een viercilinder in lijn als krachtbron. De plannen van Kawasaki werd echter gedwarsboomd door de lancering van de Honda CB 750. Daarop stelde Kawasaki de lancering van zijn model uit. Maar uitstel zou in dit geval geen afstel zijn. De Kawasaki-ingenieurs maakten van het uitstel gebruik om het blok verder te verfijnen. Uiteindelijk opteerde men ervoor om de cilinderinhoud naar 903 cc op te trekken


De keuze voor een groter blok had consequenties. Bij z'n introductie op de Amerikaanse en Europese markt in 1973, was de Kawasaki Z1 de
krachtigste productie-motorfiets ter wereld. De viercilinder met bovenliggende nokkenas produceerde zo'n 82 pk.  Vanuit 21e eeuws perspectief lijkt
de Z1 een gewone naked bike maar eigenlijk was hij een van de eerste superbikes. Bij de lancering van de motorfiets was de pers tegelijkertijd lovend en bezorgd. Lovend vanwege het knap staaltje werk dat de Kawasaki-ingenieurs hadden afgeleverd en de prestaties die daarmee gepaard gingen. De bezorgdheid van de Amerikaanse motorpers had vooral met het hoge vermogen van de Z1 te maken. Zouden de banden en de ketting het vermogen wel aankunnen? Uiteindelijk bleek dat geen probleem te zijn.

In zekere zin profiteerde de Kawasaki Z1 van het pionierswerk dat de Honda CB 750 had verricht. De Kawasaki had een aantal karakteristieken van de Honda overgenomen. Toch kan je niet stellen dat de Z1 zomaar een klakkeloze kopie was. De Kawasaki maakte vooral het verschil met z'n motor die zo'n 15 pk meer produceerde.  Anno 2013 lijkt dat niet zo'n groot verschil te zijn maar toen was dat wel het geval. De Z1 was eveneens met een elektrische starter uitgerust maar de machine zou in de eerste jaren nog met een kickstarter geleverd worden. Een andere opvallende overeenkomst met de CB 750 was de remschijf vooraan.  Volgens de fabrieksspecificaties was er maar een remschijf  maar in de praktijk werd een Z1 door Kawasaki-dealers vaak van een tweede remschijf voorzien.  Al heel vroeg werd immers duidelijk dat die ene remschijf niet volstond om een motorfiets met zo'n vermogen veilig tot stilstand te brengen.


Dat hoge vermogen speelde de Kawasaki ook parten qua handelbaarheid.  Vooral rond het balhoofd durfde het frame nogal stijfheid te ontbreken. Bij latere modellen werd het chassis op die plaats dan ook verstevigd. Ook het hoge en brede stuur stond scherp stuurwerk in de weg. Toch
vonden heel wat Z1-eigenaars dat hun motorfiets beter stuurde dan een HondCB750. De discussie over welke van deze twee motorfietsen nu de beste was, zou in die jaren in veel motorkroegen tot heftige discussies leiden.