De Nuovo Falcone, ontworpen door de beroemde Lino Tonti, werd in eerste instantie alleen in militaire versie geproduceerd, voor de Carabinieri, de luchtmacht en de Guardia di Finanza, maar ook voor de politie en de verkeerspolitie. Slechts een paar jaar na zijn debuut wordt de nieuwe Falcone ook als civiele versie in productie genomen, het is dan1970. In vergelijking met het militaire model was het civiele model uitgerust met karakteristiek rode frame, een witte of rode tank, een twee- zitzadel (lang en comfortabel), toerenteller en bovendien standaard elektrisch gestart. Naast de militaire en civiele versie werd (door het Huis van Mandello) een Sahara-versie in productie genomen, die in feite erg lijkt op de militaire versie maar met een zandkleurig frame en tan had.
De nieuwe Falcone kan gezien de aard van zijn ontstaan, niet alleen een stevige en solide fiets te zijn, maar ook nog eens uiterst onderhoudsvriendelijk. Een van de kenmerken die de nieuwe Falcone het meest karakteriseren, is de eenvoud van constructie, waardoor zelfs minder ervaren monteurs onderhoud kunnen plegen. De laatste Nuovo Falcone Militare verliet de lopende band in 1976. In totaal werden 13.400 Nuovo Falcone Militare geproduceerd, naast 2.874 in de civiele versie.
Deze Falcone, 1972, heeft een cilinderinhoud van 499 en is uitgerust met een enkele horizontale zuigermotor, met twee schuin geplaatste bovenliggende kleppen en met een boring en slag van 88 mm bij 82 mm. De Halfronde verbrandingskamer en enkele grote carburateur van het merk Dellorto maken de motor compleet. het verbruik is laag en de maximumsnelheid is niet hoger dan 110 - 120 km / u.
Dankzij deze eigenschappen kan er met de Nuovo Falcone zonder problemen en geheel ontspannen honderden kilometers worden afgelegd. Het starten van de motor is een feest en geeft een ongelooflijk mooi geluid.
Een fiets die niet mocht ontbreken in ons assortiment. Klik hier voor de uitgebreide fotoreportage.