Delen

MV Agusta 750S

Nu te koop in Someren-Eind, deze Italiaanse parel uit 1975, MV Agusta 750S, 17.148 km

MV Agusta 1975ca "750Sport" 743cc DOHC Four frame # MV4C75*2140586 motornr # 214-0577

MV Agusta werd opgericht door Graaf Domenico Agusta op 19 januari 1945 als een van de filialen van het Agusta vliegtuigbedrijf in Cascina Costa bij Milaan, ItaliŽ. Het bedrijf mocht na de oorlog geen vliegtuigen meer bouwen en er was veel vraag naar motorfietsen. De afkorting MV staat voor Meccanica (mechanica) Verghera, het gehucht waar de eerste MV's werden gemaakt. In 1952 begon de Agusta-fabriek met de bouw van helikopters onder licentie van de Amerikaanse fabrikant Bell. De luchtvaart werd opnieuw fundamenteel voor de activiteiten van de graaf. Hoewel het bedrijf kleine aantallen exotische wegmotoren bleef verkopen, was racen vanaf dat moment een hobby voor graaf Domenico. Helikopters brachten hem een fortuin op, dat hij besteedde aan racen. Luchtvaart technologie kwam hem ook goed van pas op het circuit. Zijn Grand Prix motoren werden gebouwd met dezelfde high-tech giet-, smeed- en bewerkingstechnieken die werden gebruikt bij de fabricage van zijn helikopters.

Na het seizoen 1957 besloten de Italiaanse motorfietsfabrikanten Gilera, Moto Guzzi en Mondial zich gezamenlijk terug te trekken uit de Grand Prix competitie vanwege de stijgende kosten en teruglopende verkoopcijfers. Graaf Agusta stemde oorspronkelijk in om zich terug te trekken, maar bedacht zich toen. MV Agusta ging Grand Prix-races domineren en won 17 opeenvolgende 500cc-wereldkampioenschappen. Graaf Agusta's competitieve aard dreef hem ertoe enkele van de beste rijders uit die tijd aan te nemen, waaronder Carlo Ubbiali, John Surtees, Mike Hailwood, Giacomo Agostini, Phil Read, en de beste ingenieurs, in het bijzonder Arturo Magni. De drie- en viercilinder racemotoren stonden bekend om hun uitstekende wegligging. De vuurrode racemotoren werden een kenmerk van de Grand Prix in de jaren zestig en begin jaren zeventig. In totaal won het bedrijf 37 wereldkampioenschappen.

In de jaren 1950 en 1960 produceerde MV Agusta motorfietsen met een kleine cilinderinhoud, maar toen de verkoop begon terug te lopen, besloot het bedrijf zich meer te concentreren op krachtigere machines. De MV Agusta 600 debuteerde op de beurs van Milaan in 1965. Hij had een cardanaandrijving en woog 221 kg. Het werd 's werelds eerste productiemotorfiets met een dwarsgeplaatste 4-cilinder motor. Maar het publiek eiste iets spannenders van meervoudig wereldkampioen MV, en het bedrijf voldeed: op de beurs van Milaan in november 1969 werd de nieuwe 750S gepresenteerd.

De inhoud was vergroot tot 743cc en de 65◊56 boring x slag motor leverde nu 69pk bij 7900rpm. Er werden vier 24mm Dell'Orto carburateurs gemonteerd en een Grimeca 8-inch four leading shoe fungeerde als voorrem. De voorrem werd in 1974 vervangen door hydraulische dubbele remschijven. De nieuwe 750S kreeg een opvallende verschijning met zijn rode, witte en blauwe kleurenschema en zijn aparte tankvorm. Misschien verrassend voor een sportmodel, behield hij de cardanaandrijving van de 600, terwijl ook het frame vrijwel identiek was aan dat van zijn voorganger.

De 750S werd met de hand gemaakt in beperkte aantallen en was dienovereenkomstig geprijsd, waardoor hij ver buiten het financiŽle bereik van de gemiddelde liefhebber lag. Marktspecialist Mick Walker mocht in 1983 een prachtig exemplaar met een lage kilometerstand uitproberen en legde de gebeurtenis vast in zijn boek "MV Agusta Fours": "De ervaring was uniek; de rijder werd naar een ander niveau getransporteerd en voelde zich echt speciaal.

Er was zeker een uitgesproken "feel-good factor". De 750S werd in 1976 vervangen door de 750S America. Bike Magazine beoordeelde de 750S als "een van de meest dramatisch uitziende motorfietsen die zijn gemaakt, een echte legende". †De 750S die we hier presenteren wordt geleverd met niet gemonteerde originele kuip. De machine is hoogwaardig gerestaureerd. Deze MV Agusta heeft Belgische kentekenpapieren.

Interesse? Meer informatie en prijs op aanvraag. U kunt bellen met Wiljan Feijen 0031629563746