Delen

BMW R90S Orange

Hele fraaie BMW R90 S in 'burnt orange' van 1974 te koop. Interesse? Kijk dan verder op de website voor meer informatie en vele detailfoto's van hoge resolutie.
BMW R90S van 1974 te koop

Deze fraaie R90S heeft slechts 10.750 km op de teller staan. Zoals je op de foto's kunt zien, werkelijk een prachtexemplaar. De BMW heeft Duitse papieren maar invoer in Nederland kan door ons verder voor je geregeld worden. De BMW is op afspraak te bekijken in Someren-Eind.

De R90S type 247 "airhead" motor was een stoterstang kopklepper, twee kleppen per cilinder, luchtgekoelde flat-twin "boxer" unit. De motor was nauw gebaseerd op de R75/5, met dezelfde slag, maar met een grotere boring, voor een cilinderinhoud van 898 cc. De R90S woog 215 kg (474 lb) en had een vijfversnellingsbak met cardan eindaandrijving. De eerste R90S modellen hadden een tweekleurige lak van "Smoke Black/Silver" met zelfklevende gouden pinstripes. Feedback van niet onder de indruk zijnde klanten zorgde ervoor dat BMW terugkeerde naar handgeschilderde strepen. Latere R90S modellen waren ook verkrijgbaar in tweekleurig "Daytona Orange" met rode krijtstrepen. De R90S had een nieuw ontworpen zadel, met een kleine "ducktail" kuip die (naast een gereedschapsbak onder het zadel) een kleine opbergruimte bood voor lichtgewicht artikelen zoals waterproofs. Tot de standaarduitrusting behoorde een complete gereedschapsset, een handpomp, een verbanddoos en zelfs een kleine handdoek met een geborduurd BMW logo.

De R90S had een kleine bikinikuip waarin twee analoge instrumenten waren ondergebracht: een klok en een voltmeter. De 238 watt dynamo werd later opgewaardeerd tot 250 watt. Een verstelbare hydraulische stuurdemper werd handmatig versteld via een knop op het balhoofd. De vering was door telescopische vorken met lange veerweg en dubbele achterschokdempers waarvan de achterdempers instelbaar waren voor de voorbelasting (de enige beschikbare vering aanpassing). Terwijl andere BMW boxers een Bing slide constant velocity carburateur hadden, was de R90S uitgerust met gaspomp Dell'Orto carburateurs. De R90S motor had een compressieverhouding van 9,5:1, terwijl de minder sportieve R90/6 een verhouding van 9:1 had.

De lichtmetalen wielen waren gespaakt en hadden binnenbanden. De voorrem had twee 230 mm schijven en ATE remklauwen; de achterrem was een 200 mm SLS trommel. De R90S en de andere BMW "/6" serie voorremmen hadden een ongebruikelijk systeem waarbij een hoofdremcilinder op de bovenste framebuis werd geactiveerd door een kabel vanaf de voorremhendel. Dit systeem werd verondersteld de hoofdremcilinder te beschermen in geval van een crash, maar latere "/7" machines hadden een conventionele Brembo hoofdremcilinder gemonteerd op het stuur.

modeljaar 1974: september 1973 tot augustus 1974 (6.058 eenheden)

Interesse in deze prachtige BMWR90S? neem dan even contact op. Tel./whatsapp 0031629563746