Zündapp-motorfietsen: uitmuntende Duitse techniek
Zündapp, opgericht in 1917 in Neurenberg, Duitsland, door Fritz Neumeyer, Friedrich Krupp AG en het bedrijf Thiel, begon als fabrikant van detonatoren onder de naam "Zünder-Apparatebau-Gesellschaft mbH". Na de Eerste Wereldoorlog ging het bedrijf over op de productie van motorfietsen en werd het een van de meest vooraanstaande motorfietsfabrikanten van Duitsland tot de sluiting in 1984.
Vroege ontwikkelingen en de K-serie
De eerste Zündapp-motorfiets, de Z22, werd in 1921 geïntroduceerd en was ontworpen als een eenvoudige en betrouwbare "motorfiets voor iedereen". In 1933 lanceerde Zündapp de K-serie, met modellen van 200cc tot 800cc. De "K" stond voor "Kardanantrieb", wat duidt op het gebruik van gesloten aandrijfassen, een opmerkelijke innovatie in die tijd. Deze modellen zorgden ervoor dat het marktaandeel van Zündapp in Duitsland aanzienlijk steeg van 5% in 1931 tot 18% in 1937.
Bijdragen uit de Tweede Wereldoorlog
Tijdens de Tweede Wereldoorlog richtte Zündapp zich op de productie van motorfietsen voor de Wehrmacht, met name de KS 750 zijspanuitrusting met een aangedreven zijwiel en een sperdifferentieel. Het bedrijf produceerde meer dan 18.000 exemplaren van de KS 750 tijdens het conflict. Daarnaast werkte Zündapp samen met Ferdinand Porsche om het prototype Type 12 "Volkswagen" te ontwikkelen, met een watergekoelde 5-cilinder radiale motor. Hoewel het project uiteindelijk werd opgeschort, markeerde het een vroeg gebruik van de naam Volkswagen.
Naoorlogse productie en iconische modellen
Na de oorlog hervatte Zündapp de productie van motorfietsen en introduceerde in 1950 modellen als de KS 601, bijgenaamd “Grüner Elefant” (“Groene Olifant”) vanwege de typische groene kleur. Dit model had een 598cc tweecilinder viertaktmotor en werd een van de meest gerenommeerde motorfietsen van het bedrijf, vooral populair bij zijspanliefhebbers.
In 1957-1958 waagde Zündapp zich aan de automobielproductie met de Janus, een microauto vernoemd naar de Romeinse god vanwege het unieke ontwerp met voor- en achterwaarts gerichte stoelen. De Janus was echter geen commercieel succes, wat ertoe leidde dat Zündapp zich weer ging richten op tweewielers.
Verval en erfenis
Ondanks de aanvankelijke successen, kreeg Zündapp in de jaren 80 te maken met dalende verkopen, wat in 1984 tot een faillissement leidde. De activa van het bedrijf, waaronder productielijnen en intellectuele eigendommen, werden verkocht aan Xunda Motor Co. in Tianjin, China, waar van 1987 tot begin jaren 90 kleine Zündapp-motorfietsen werden geproduceerd. In 2017 kwam de naam Zündapp weer in Duitse handen onder Dieter Neumeyer, de kleinzoon van de oprichter, wat leidde tot de productie van e-bikes en de onthulling van het ZXA 500 Adventure-motorfietsconcept op de Intermot Show van 2022 in Keulen.