Tornax Motorfietsen

tornax.svg

Tornax-motorfietsen: een erfenis van Duitse techniek en innovatie

Tornax was een Duitse motorfabrikant die van 1926 tot 1955 actief was, gevestigd in Wuppertal, Duitsland. Het bedrijf werd opgericht door Ernst Wewer, een juwelier, horlogemaker en motorcoureur, die zijn droom om motorfietsen te produceren, waarmaakte. Tornax bouwde snel een reputatie op voor het produceren van hoogwaardige, prestatiegerichte motorfietsen, vaak met behulp van motoren van gerenommeerde fabrikanten zoals JAP en Columbus.

Vroege modellen en technische innovaties

De eerste Tornax-motorfiets, het Model I-26, werd in 1926 geïntroduceerd. Deze had een 600cc eencilinder zijklepmotor van JAP, die 15 pk produceerde. In de late jaren 20 breidde Tornax zijn assortiment uit met modellen die waren uitgerust met zowel zijklepmotoren als bovenliggende klepmotoren van 500cc tot 600cc, voornamelijk afkomstig van JAP.

In 1930 onthulde Tornax zijn eerste tweecilindermotorfiets, het Model III-30, aangedreven door een 996cc zijklep V-twin JAP-motor met 26 pk. Dit model markeerde Tornax' intrede op de markt voor motorfietsen met een grotere cilinderinhoud.

De hoogwaardige III-31 SS

Een belangrijke mijlpaal was de introductie van de III-31 SS in 1931, een sportversie met een 1000cc overhead-valve JAP-motor. Tornax beweerde dat dit model 72 pk produceerde en een topsnelheid van 190 km/u (118 mph) garandeerde, wat het een van de snelste productiemotoren van zijn tijd maakte. Vanwege de hoge kosten en de economische omstandigheden van de Grote Depressie waren de verkopen echter beperkt.

Aanpassing tijdens economische uitdagingen

De beperkingen van de nationaalsocialistische regering op de import van buitenlandse componenten in 1934 dwongen Tornax zich aan te passen door motoren in eigen land te gaan halen. Het bedrijf beperkte zijn assortiment tot één model, de Universal, met een 600cc zijklep Columbus-motor. In 1935 introduceerde Tornax de Tornado, uitgerust met een 800cc bovenliggende nokkenas parallel-twin Columbus-motor, waarmee het werd gepositioneerd als een sportmachine.

Productie na de oorlog en laatste jaren

Na de Tweede Wereldoorlog hervatte Tornax de productie van motorfietsen in 1948, te beginnen met het K 125-model, dat een 125cc ILO-motor had. Het bedrijf breidde zijn assortiment uit met grotere eencilinder tweetakt ILO-motoren, wat in 1953 culmineerde in de Z-250 Schwarze Josephine, een 250cc tweecilinder tweetaktmotor met 15 pk.

In 1954 waagde Tornax zich aan viertaktmodellen met de V 250 en SV 250, met 250cc-motoren van Opti in Essen. Ondanks deze innovaties stopte Tornax in 1955 met de productie van motorfietsen, met een geschatte totale productie van ongeveer 50.000 voertuigen gedurende de 29-jarige geschiedenis.

Erfenis en verzamelbaarheid

Tegenwoordig worden Tornax-motoren als zeldzaam beschouwd en zijn ze zeer gewild bij verzamelaars en liefhebbers van vintage motoren. Modellen zoals de III-31 SS en Schwarze Josephine worden met name gewaardeerd om hun historische betekenis en technische uitmuntendheid.

nl EUR

0 Vintage motorfietsen gevonden


Neem gerust contact met ons op

U kunt vaak veel antwoorden vinden op onze website onder de sectie Veelgestelde vragen (FAQ). Als u meer informatie nodig hebt, klikt u op de knoppen hierboven om contact met ons op te nemen.

Veelgestelde vragen

L1190278.jpeg (1)
Valuta
Taal
EN DE NL