Delen

YAMAHA XS 1100

Dit is rijgenot van een andere orde : dit is de XS1100, een machine die sinds zijn introductie vorig jaar voor nieuwe maatstaven in de zware klasse heeft gezorgd. Een machine ook die door vakjournalisten in alle uithoeken van de wereld werd geprezen om zijn onvergelijkelijk rijcomfort gecombineerd met een machtig pak onstuitbare pk's. Deze specialisten die niet met een beetje chroom te vervangen zijn hebben de XS1100 onderworpen aan de zwaarste proeven die een seriemotor ooit heeft moeten doorstaan. Bijna 100 Europese topjournalisten hebben een twaalftal machines vrijwel non-stop getest in de genadeloze hitte van Senegal in West- Afrika. Bij deze extreme omstandigheden - soms smolt het wegdek letterlijk weg - werd in totaal meer dan de omtrek van de aarde afgelegd. Zonder ook maar één mechanisch defect ! Aan de zijde van de Atlantische Oceaan namen een Amerikaans tijdschrift een spiksplinternieuwe XS1100 naar een racebaan, waar voor ¼ mijl staande start de buitengewoon lage tijd van 11 seconde werd afgedrukt ! Hierna begon dezelfde machine aan een non-stop-rit doorheen de USA. De XS1100 legde de 5000 km tussen Los Angeles en New York af in minder dan 60 uur. Eens te meer was er niet het minste mechanisch probleem en alle vier de proefrijders gaven grif toe dat XS1100 de soepelste en krachtigste lange-afstands- sportmachine was die ze ooit hadden bereden. U ziet het ; als we zeggen dat de XS1100 een adembenemende rijsensatie verschaft, dan is dat geen holle reclamepraat. Maar een feit dat in harde tests onomstootbaar werd bewezen. 

Technische gegevens:Yamaha XS1100 2H9 

Motor:

Viercilinder viertakt met luchtkoeling. Twee bovenliggende nokkenassen met kettingaandrijving ; twee kleppen per cilinder. Boring en slag ; 71,5 x 68,6 mm. Cilinderinhoud ; 1101 cc. Maximum vermogen ; 70 Kw (95pk)/ 8000 tpm (fabrieksopgave). 77,7 kw (105,6 pk )/8100 tpm ( meting TH Delft ). Maximum koppel ; 90 Nm / 6500 tpm (fabrieksopgave). 111 Nm / 7500 t/m. (meting TH Delft). Compressieverhouding ; 9,2 : 1 Smering: wet-sump , carterinhoud 3 liter; trochoide- oliepomp. Carburatie ; 4 Mikuni BS 34-II constant-vacuum carburateurs. Ontsteking ; contactloze elektronische ontsteking met centrifugaal En vacuumvervroeging.

Transmissie:

Primaire transmissie m.b.v. Morsketting en hulpas. Koppeling ; meervoudige platenkoppeling in oliebad. Versnellingsbak ; vijf versnellingen ; overbrengingsverhoudingen 2,235 / 1,625 / 1,286 / 1,032 / 0,882. Secondaire transmissie ; via hulpas en haakse overbrenging naar Cardan as. Elektrische installatie ; 12V 325 W. Wisselstroomdynamo ; 12V20Ah accu.

Rijwielgedeelte:

Dubbel buizenframe met bevestigingspunten voor koffers en stroomlijn. Telescoopvoorvork met drievoudig instelbare voorspanning ; veeruitslag 175 mm. Achtervork met cardantunnel, gemonteerd in conische rollagers ; veeruitslag 80 mm. Zevenspaaks gietwielen voor en achter. Dubbele schijfrem voor , enkele schijfrem achter. Banden ; 3.50V19 voor ; 4.50V17 achter. Tankinhoud ; 24 liter.

Afmetingen en gewicht

  • Wielbasis ;1545 mm
  • Lengte ; 2260 mm
  • Breedte ; 755 mm
  • Bouwjaar 1979 
  • Hoogte ; 1145 mm
  • Grondspelling ; 150 mm
  • Balhoofdhoek ;29° 30'
  • Naloop ; 130 mm
  • Bouwjaar 1980
  • Drooggewicht ;256 Kg
  • Rijklaar gewicht ; 283 Kg