Delen

KAWASAKI 'WIDOWMAKER'

De motor die Kawasaki beroemd maakte. Een beest van een motor met ongekende kracht.

De toerentellernaald wijst 8.000 tpm aan en het driecilinder-tweetaktblok onder me gilt het uit. En ook al is hij bijna veertig jaar oud: de prestaties van deze Kawasaki 500 H-1A Mach III mogen er nog steeds zijn en met name de acceleratie is adembenemend. Ik kan me goed voorstellen dat men destijds doodsbang was voor deze gemene 500 cc driepitter!Kawasaki maakte in het begin van de zeventiger jaren naam en faam met deze fameuze driecilinder-tweetakten. De Japanse fabriek begon in 1967 aan de ontwikkeling van deze 'triples' en men koos voor een driecilinder omdat een driecilinder tweetakt met de kruktappen op een regelmatige 120º zijn enorme power mooi egaal af gaf. Vergeleken met de gangbare 500 cc tweecilinders konden daardoor de koppeling en transmissie lichter worden. In zijn geheel kon de driecilinder volgens Kawasaki dan ook lichter uitgevoerd worden dan een twin, zonder dat je in hoefde te leveren op het gebied van de prestaties. Eind 1968 werden de eerste 500 Mach III Kawasaki's uitgeleverd aan de klanten.Voor de inlaat had Kawasaki gekozen voor simpele poortsturing in plaats van de meer racey roterende inlaten, voornamelijk om de productiekosten in de hand te kunnen houden. In eerste instantie zat er op de eerste modellen een uit de racerij afkomstige electronisch ontstekingssysteem, maar dat bleek in de dagelijkse praktijk erg slecht te functioneren. Het duurde dan ook niet lang voordat deze Kawasaki's werden uitgerust met contactpunten (drie stuks) met bobines. En die puntjes vroegen weer secure handjes van de monteurs, want het viel niet mee alle drie punten exact op het goede ontstekingstijdstip af te stellen. De eerste 500 triples braakten 60 pk uit, maar in de loop der jaren werd dat toch iets teruggeschroefd. De laatste versies, die in 1976 verkocht werden, hadden nog maar 52 pk. De Mach III was verder uitgerust met een natte meerplaats koppeling en een vijfversnellingsbak (alles omhoog; de vrijstand zat helemaal onderin dus). Het blok hing onder een eenvoudig wiegframe, met stereodempers achter en een dun telescoopje voor. Voor werd er geankerd met een fikse 'two-leading-shoe' trommelrem en achter zat ook een flinke trommelrem, compleet met luchthapper voor de koeling.Van 1968 tot 1971 werd de Kawasaki Mach III H1 geleverd. Daarna werd het vaandel overgenomen door de H1-A, het model dat je op deze pagina's ziet. Deze kon je dus naar wens met een electronische ontsteking of met gewone contactpunt-ontsteking laten afleveren. In 1972 kwam de H1-B, die had een schijfrem in het voorwiel. Dat model werd opgevolgd door de H1-D in 1973, de H1-E in 1974 en de H1-F uit 1975. Ook in die jaren wist men dus al wel wat modelwisselingen waren!De 'sloomste' Mach III uit de reeks werd gevormd door de KH500 uit 1976, deze had dus 8 pk minder dan de eerste uitvoering.Kawasaki's 500 Mach III bleek uiteindelijk een voorloper van een hele serie driecilinders met cilinderinhouden van 250, 350, 400 en (als 'King of the Breed'): de 750 triple. Die laatste verscheen in 1972 op het toneel als de 'H2 750 Mach 4' en had maar liefst 74 pk. Dit was destijds echt een allesovertreffende trap op motorgebied: bloedsnel maar ook levensgevaarlijk vanwege het eigenzinnige rijgedrag.Wat dat laatste betreft kon de 500 Mach III er echter ook wat van. Naast het feit dat 60 pk uit 500 cc in 1968 behoorlijk beestachtig was, maakten vooral de vermogensafgifte, de korte wielbasis en de bizarre gewichtsverdeling (maar liefst 57% van het gewicht van 175 kilo rustte op het achterwiel) deze machine 'interessant'. Het was namelijk een wheelie-monster bij uitstek: het was niet de vraag of je hem op het achterwiel zou trekken bij het wegrijden, maar eerder hoelang je ermee op het achterwiel zou rijden! Dat werd ook in de hand gewerkt door de manier waarop de 60 paardenkrachten de vrije teugels kregen: beneden de 6.000 tpm gebeurde er niet zoveel, maar vanaf dat toerental kreeg je een spreekwoordelijke schop onder je kont. Dan leek al het vermogen in één klap vrij te komen, waarbij de driepitter blijft doorgillen tot zo'n 8.500 toeren.
 


Af en toe lekker doorhalen in toeren was trouwens niet alleen leuk, maar ook een must om het tweetaktblok weer schoon te branden. Als je namelijk te lang met lage toerentallen bleef 'doorpruttelen' sloegen de bougies vet…Met je neus op de klokken schopte deze driecilinder het tot een dikke 185 km/uur. Minstens zo indrukwekkend waren de acceleratiecijfers: tijden van amper 13 seconden op de 400 meter waren in die jaren echt bloedstollend snel. Deze Kawasaki luidde ook nieuwe tijden in: hij was minstens zo snel als een Norton Commando 750 en geen enkele andere 500 kon dit geweld bijbenen.De Mach III in dit artikel stamt uit de privéverzameling van Kawasaki-dealer Nol Bikker uit Noordeloos (zie ook het kaderstuk). Het is een plaatje: totaal niet gerestaureerd en 100% standaard. Gezien zijn leeftijd mag hij er nog zeker zijn: de blauwe 500 H1-A Mach III stamt uit 1970 en is qua specificaties gelijk aan de allereerste 500's uit 1968, die toen alleen in het wit verkrijgbaar waren. Zoals altijd valt meteen op hoe klein de motorfietsen een jaar of dertig, veertig geleden waren.
Kawasaki 750 H2 Mach IV
De Kawasaki H2 750 3 cilinder was veruit de snelste tweetakt op de weg voor de gewone man te koop. Het was ook een motor met een lugubere bijnaam de "Widowmaker". Dit kwam voornamelijk doordat ze nog wel eens aan de haal gingen met hun berijders. Naast de neiging om wel eens vast te lopen wat nooit grappig is, vergallopeerde menig coureur in spe zich zelf door naast het vermogen dat deze motor gaf ook volledig te vertrouwen op het elastieke frame en de enkele schijfrem die standaard als voorrem diende. Dat dit nogal eens desastreuze gevolgen had laat zich raden. Er is blijkbaar zelfs een periode geweest dat deze motor erg moeilijk te verzekeren was vanwege zijn reputatie. Het was denk ik de eerste motorfiets die gewoon strak 200 km/u op de klok kon zetten. In de jaren 70 waren dat getallen waarmee je in de kroeg direct een helden status had. Tegenwoordig is de Kawasaki nog steeds een geliefde motor zijn cult status is hem nooit afgenomen geweest. Sterker nog is er een te koop dan zal dat niet erg lang zijn. D vraagprijzen zijn behoorlijk gestegen nu meer en meer liefhebbers teruggrijpen naar oude liefdes en ze dus behoorlijk zeldzaam worden

 

model: Kawasaki 750 H2 Mach IV
bouw jaren: 1972-1974
categorie: sport touring
motortype: driecillinder luchtgekoelde tweetakt lijnmotor met zuigergestuurd inlaatsysteem
cillinderinhoud: 749.00 cc
compressieverh.: 7 : 1
boring en slag: 71 x 63 mm
maximum vermogen: 54,02 kW (74 pk) bij 6.800 tpm
maximum koppel: 77,4 Nm (7,9 kgm) bij 6.500 tpm
maximum snelheid: 203 km/u
electrische inst.: 12 volt
ontsteking: accu/bobine
startsysteem: kickstarter
koppeling: meervoudige natte plaat
versnellingen: 5
overbrenging: primair tandwielen, secundair ketting
frame: dubbel wiegframe
vering voor: hydraulische telescoopvork
vering achter: twee schokdempers
remmen voor: enkele schijf (296 mm)
remmen achter: trommel (175 mm)
bandenmaat: vóór 3,25 x 19, achter 4,00 x 18
L x B x H: — x — x — mm
gewicht leeg: 192 kg
tankinhoud: 17 liter, super
Prijs NL: € 2.676,40 in het najaar 1972 (fl 5.898,00)


Nu (25-4-2019) te koop bij VintageMotorcycles.nl:

Kawasaki H2B 750 cc 'Widowmaker'