Delen

SUZUKI GT750

Suzuki's eerste superbike

Eerder in deze reeks kon u al lezen hoe eind jaren '60 de wereld met verstomming werd geslagen door lancering van de Honda CB 750. Terwijl
de CB 750 wereldwijd furore maakte werkte men bij Suzuki in Hamamatsu volop aan een tegenstrever voor deze machine. Omdat Suzuki nu eenmaal een tweetaktmerk was koos men om ook voor hun 'superbike' deze route in te slagen.




Suzuki introduceerde in 1971 de GT 750 op de Japanse markt. De machine was een tweetakt driecilinder met een cilinderinhoud van 738 cc. Deze krachtbron zat in een dubbel wiegframe. Uiteraard koos Suzuki dan al voor een telescopische voorvork en een verende swingarm. Het tweetaktblok maakte dat de GT 750 er een beetje smaller dan de CB 750 uitzag. Dat frêle werd ook doorgetrokken in het zijprofiel. Anders dan de CB 750 moest de Suzuki het wel zonder remschijf stellen. De Suzuki had qua krachtbron dan weer een streepje voor op de CB 750. De GT 750 was namelijk de eerste watergekoelde Japanse productie-motorfiets. Die toevoeging van waterkoeling was duidelijk te zien aan de dikkere buitenwanden van de cilinders. Heel erg elegant oogde het allemaal
nog niet. En dus kreeg de GT 750 in Groot-Brittannië de bijnaam 'waterketel'.  Ondanks de aanwezigheid
van slechts drie cilinders had de GT 750 wel vier uitlaten. Suzuki opteerde dus duidelijk voor een visueel evenwicht.

 

Het tweetaktblok van de GT 750 had een maximaal vermogen van
67 pk aan 6.500 opm
. Dat vermogen naar het achterwiel overbrengen ging via een vijfbak. De secundaire transmissie gebeurde via een ketting, die ook voorzien was van een soort van kettingkast. Qua topsnelheid moest de GT 750 het wel afleggen tegen de CB 750 en later tegen
de Kawasaki Z1. De driecilinder haalde zo'n 175 km/u. 

Een erg lang leven bleek de Suzuki GT 750 niet gegund. Niet omdat de machine niet populair was, wel vanwege de ( toen al) strenger wordende emissienormen die vanaf midden jaren '70 dikke tweetaktblokken buitenspel
zetten. Vanwege z'n relatief zeldzame krachtbron is de Suzuki GT 750 een interessante aanwinst voor een verzameling. In Europa was de GT 750 tussen 1972 en 1977 op de markt. Werden de GT 750's van de eerste generatie nog in vaak exuberante two-tone kleurenstellingen verkocht, dan ogen latere exemplaren
wat meer ingetogen.