Delen

SUZUKI GS1000E 1978 Rood

Een vriend van me belde me vorig jaar of ik even langs wou komen...hij had 2 'oudjes' voor me staan waar hij vanaf wou.
Het ging om een Kawasaki Z1000 A1 van 1977 en een Suzuki GS1000E van 1978. Ik was natuurlijk direct enthousiast en ik ben er de dag erop gelijk naartoe gereden met mijn aanhanger om ze beide over te nemen. Zoals je kunt zien, zat de Suzuki onder de rotzooi, het chroomwerk was smerig, aangetast, het blok was door regen aangetast, de motor liep niet, verkeerd stuur erop, verkeerde handvatten, alle remmen zaten volledig vast etc. Motor is heel lang in eigendom geweest van dezelfde eigenaar die er nagenoeg niet of nauwelijks mee reed. Slechts 29.000 km op de teller. Dat kom je niet vaak meer tegen.

Goed onderhanden genomen...

De motor volledig gestript, nieuwe vloeistoffen erop, nieuwe filters, carburateurs eraf, schoongemaakt, gesynchroniseerd, nieuwe gaskabels, nieuwe koppelingskabel, alle remklauwen volledig gereviseerd, nieuwe remcilinders, nieuwe inlaatrubbers, een nieuw origineel Suzuki stuur halfhoog, nieuwe stalen remleidingen, nieuwe hoofdremcilinder, een elektronische ontsteking gemonteerd, alle electra nagelopen zodat alles weer werkt en niet te vergeten het vele poetswerk en polijstwerk om de motor weer in een mooie 'glimmende' staat te krijgen.

Het mooie was dat na demontage en montage de motor gelijk de 1e keer startte en bijna meteen al heel goed liep. Top!. Deze Suzuki GS1000E loopt echt heel erg mooi, remt goed, stuurt goed en kan prima mee in het huidige verkeer. De motor is heel snel voor zo'n oud beestje. Het was immers in de jaren 70 de snelste wegmotor van die tijd. Echt een super degelijke motor en een genot om mee te rijden.