Delen

Restauratie/Onderhoud/Reparatie

Het restaureren/onderhouden en repareren van klassiekers

Van wrak tot schitterende klassieker. Dat vergt niet alleen kennis van de motoren tot in detail, het vergt ook veel technische kennis, veel speurwerk en kennis van de markt... en vanzelfsprekend een goed geoutilleerde werkplaats met kundige vakmensen die alles perfect in orde kunnen maken.
Vaak zijn de klassiekers die 'gevonden' worden in een niet al te beste technische en optische staat en lopen in veel gevallen zelfs helemaal niet. Bij de aankoop van een dergelijke klassieker, koop je vooral een basis om een weer een geweldige klassieker van te maken. Je koopt eigenlijk een heleboel werk ;-) Ondertussen zelf al vele malen klassiekers gekocht die niet liepen en verre van origineel waren. Zodra een dergelijk project te koop staat, begint het speurwerk al naar naar de staat van de motor en de benodigde originele onderdelen om de motor weer origineel te maken. In veel gevallen worden onderdelen niet meer nieuw (na)geleverd en ben je aangewezen op de nationale en internationale marktplaatsen, Ebay's en specialistische bedrijven (slopers) en liefhebbers zoals ik, die nog wel eens wat spullen hebben liggen. Onderdelen als uitlaatsystemen zijn steeds moeilijker te vinden.

Onderstaand een Kawasaki Z1000 van 1977. Gekocht in deze felgroene kleur en zoals je kunt zien in een niet al te beste staat. De motor liep wel, maar daar was ook alles mee gezegd. Als je de fotoserie van de restauratie wil zien, klik dan op de onderstaande afbeelding.

Klik op de afbeelding om de diashow van de restauratie te zien.




































De Kawasaki Z1000 A1 na restauratie, een plaatje van een motor.