Delen

Triumph Hurricane X75

VERKOCHT!

Deze bijzonder zeldzame (1.172 geproduceerd) en fantastische 3-cilinder van Triumph is nu te koop bij VintageMotorcycles.nl. Meer weten? Klik dan even door...


1972 Triumph Hurricane X75

Motornummer: TRX75XH01962

Framenummer: TRX75H01962

Eerste registratie: 01/12/1972

Voor het eerst geregistreerd in het VK: 10/03/2009

UK V5C registratiedocument (titel) aanwezig / in mijn naam; verworven 12/07/2016 Vorige eigenaar heeft fiets gekocht 18/01/2011.





Beschrijving:

750 CC 3-cilinder motor. Ontworpen door Craig Vetter (VS), in opdracht van Triumph / BSA om een ​​motorfietste bouwen die kon concurreren met Japanse 'superfietsen' met meerdere cilinders. Helaas slaagde het er niet in om het bedrijf te redden en zijn er maar 1.172 Hurricanes geproduceerd.De productie stopte en het bedrijf werd geliquideerd.

Dit exemplaar werd oorspronkelijk geleverd aan Venezuela en vervolgens verplaatst naar Canada vanwaar het in 2009 naar het VK werd verzonden

De vorige eigenaar (voor mij) is sinds het midden van de jaren zeventig een professionele bouwer / restaurator van klassieke Triumphs (en anderen). Hij verwierf de Triumph compleet, maar moest in 2011 cosmetisch worden verbeterd. Kort daarna begon hij met restauratiewerkzaamheden, waaronder het inkopen van vele 'nieuwe-oude-voorraad'-onderdelen en het renoveren van andere onderdelen die bij de Triumph werden geleverd. Alle chroom is vernieuwd en blijft 'als nieuw'. Fittingen / bevestigingen werden allemaal vernieuwd met gepolijste roestvrijstalen vervangingen, samen met veel grotere / niet-beschikbare items die uit nieuw werden vervaardigd, opnieuw in roestvrij staal. (veel van de originele schroeven, enz., zijn nog steeds beschikbaar).

Het frame is professioneel opnieuw gemoffeld en er zijn meer vervangende onderdelen toegevoegd, waaronder nieuwe schokdempers, zadel, banden, kabelboom, enz. De remmen en voorvering zijn ook gereviseerd. De km-teller en toerenteller zijn origineel, net als de Triumph-insignesdie een gewenste, enigszins verouderde patina behouden; nieuwe vervangingen zijn beschikbaar, maar worden over het algemeen als minder authentiek beschouwd.

De voorvelg is de originele 'Borani', herbouwd met gepolijste roestvrijstalen spaken. Helaas, omdat deze velgen niet langer beschikbaar zijn, is de achtervelg herbouwd tot een 'Akront' velg, opnieuw met stalen / stalen spaken. Het Akront-ontwerp (zoals gebruikt op militaire fietsen) is in dezelfde stijl als de Borani en van vergelijkbare kwaliteit.

Het besluit werd vervolgens genomen om de motor volledig opnieuw te bouwen, opnieuw uitgevoerd door de eigenaar, waaronder de levering van veel nieuwe motoronderdelen en OE-carburateurs. De fiets heeft ongeveer 400 km geredensinds de restauratie/revisie.

Omdat het zijn oorspronkelijke bedoeling was om de fiets te houden / rijden, monteerde hij een aftermarket Electric-starter, gemaakt door David Madigan (VS). Ik heb ook een nieuwe kickstarter toegevoegd, dus beide methoden kunnen worden gebruikt en ik zal alle originele onderdelen leveren om de elektrische starter te kunnen verwijderen (het is een relatief eenvoudige handeling), mocht dit de voorkeur hebben van de volgende eigenaar.

Meer recent zijn alle rubberen onderdelen en brandstofslang / koolaanzuigslangen, enz. vervangen en is er een nieuwe lithium-ionbatterij in gemonteerd, samen met OE-handgrepen en rem- / koppelingshendels.

De gehele glasvezel constructie is professioneel gerestaureerd en opnieuw geverfd. De meeste voorbeelden die ik heb gezien, vertonen meestal scheuren in het glasvezelgedeelte naast de gereedschapsbak, onder de stoel. Dit komt door de glasvezelbuiging onder het gewicht van de stoel / rijder. De gerestaureerde eenheid is veel sterker, (zie foto's) en ik heb de zadelmontagebeugels enigszins aangepast / verhoogd om het zadel op de juiste / originele rubbers aan het frame te plaatsen, waardoor een eventueletoekomstige slijtage van de glasvezel wordt voorkomen.

Het nieuwe lakwerk is aangepast (RAL #) aan de originele 'gel-coat' oranje, met nieuwe tankstickers. De afwerking is aanzienlijk beter dan destijds toen ze nieuw uit de fabriek kwamen.

De Hurricane rijdt perfect, met sterke prestaties en veilige handling. Er zijn geen problemen bekend en de motor is 'oliedicht'. Afgezien van enkele opzettelijk bewaarde 'patina' (naar mijn mening wenselijk), is de algehele staat buitengewoon goed en steekt deze gunstig af bij alle 'showstandaard' concoursvoorbeelden die ik in het recente verleden heb gezien.

Deze Hurricane is op afspraak te bekijken op locatie in UK, of middels een skypegesprek, waarbij de eigenaar de motor volledig kan tonen, laten lopen etc. Meer gedetailleerde informatie, foto's en video zijn op aanvraag te verkrijgen. Prijs is ook op aanvraag te verkrijgen.

Tel. 0031629563746

E-mail: wiljan@vintagemotorcycles.nl

Some video's from this beautiful Triumph Hurricane X75 from 1972















Door op onderstaande foto te klikken, kunt u meerdere foto's bekijken.








Motor : Luchtgekoelde 3 cilinder 741 cc
Vermogen: 58 pk
Topsnelheid: 182 km/uur
Aantal geproduceerd : slecht 1172 stuks

1973 Triumph X75 Hurricane SPECIFICATIONS

Model Designation

Number produced

Engine type

Displacement

Bore & Stroke

Compression ratio

Carburetors

Engine output

Electrics

Ignition

Primary drive

Clutch

Gearbox

Ratios, overall:

1st, bottom

2nd

3rd

4th, top

Final drive

Frame

Suspension, front

Suspension, rear

Brake, front

Brake, rear

Tire, front

Tire, rear

Weight

1973 Triumph X-75 Hurricane

1,172

Air-cooled OHV inline 3-cylinder

741cc / 45 ci

67mm X 70mm

9.0:1

3- Amal Concentrics, 27mm

58 bhp @ 7,500 rpm

12V alternator

3 Breakers & 3 Coils

Triplex chain

Single diaphragm, dry

4-speed constant-mesh, right foot-shift

11.95:1

8.30:1

5.83:1

4.89:1

Single-row chain

Twin cradle

Telescopic

Swing-arm w/2 dampers

8" TLS drum, conical hub

7" SLS drum, conical hub

3.25" X 19" Dunlop ribbed

4.00" X 18" Dunlop universal

458 lbs