Onderstaand wat technische gegevens van deze historische motor. De meeste exemplaren die nog over zijn, staan in musea, of zijn in handen van verzamelaars. Deze Gilera 500 4C verkoop ik in opdracht van de eigenaar, die de Gilera in 2004 in Italie heeft gekocht van de hoofdmonteur van het Gilera team (Enrico Galli), de vader van Valentino Rossi en nog een ander mede-eigenaar. De Gilera is tot vorig jaar nog actief gereden tijdens classic racer dagen door de eigenaar. Op onderstaande YouTube film wordt de Gilera gestart en kun je een beetje het indrukwekkende geluid ervaren van deze krachtige circuit racer. Een topsnelheid van 260 km per uur en dat in 1956.
Deze Gilera is een zeldzaamheid en kenners weten dat deze motor in de hogere prijsklasse valt en echt gezien mag worden als een historische motor die in een museum of verzameling hoort. Bij interesse, is er een mogelijkheid om de motor te bekijken bij de eigenaar thuis, waar de Gilera staat. Prijs op aanvraag.
Door op onderstaande foto te klikken, kunt u een uitgebreide diashow zien van deze prachtige Gilera 500 4C.



Gilera |
500 4C | ||
---|---|---|---|
Periode | 1949-1966 | ||
Categorie | fabrieksracer | ||
Motortype | kopklepmotor met dubbele bovenliggende nokkenassen | ||
Bouwwijze | langsgeplaatste viercilinderlijnmotor | ||
Boring | 52 mm | ||
Slag | 58 mm | ||
Cilinderinhoud | 492,7 cc | ||
Brandstofvoorziening | 1948: 2 × Weber 28 mm carburateur
1950: 4 × Weber 30 mm carburateur |
||
Max. Vermogen | 1948: 48 pk
1949: 50 pk bij 8.500 tpm 1950: 52 pk bij 9.000 tpm 1954: 64 pk bij 10.500 tpm 1957: 70 pk bij 11.000 tpm |
||
Koppeling | meervoudige natte platenkoppeling | ||
Versnellingen | 4 voetgeschakeld
vanaf 1954: 5 voetgeschakeld in 1966: 7 voetgeschakeld |
||
Eindaandrijving | ketting | ||
Rijwielgedeelte | dubbel wiegframe, gecombineerd buis- en plaatframe
vanaf 1951: dubbel wiegframe, buisframe |
||
Voorvork | plaatstalen parallellogramvork
vanaf 1951 telescoopvork |
||
Achterbrug | 1948: Swingarm met cantilever veren en frictiedempers.
1951: Swingarm met twee hydraulische veer/demperelementen. |
||
gewicht | 1948: 124 kg | ||
Voorganger | Gilera Rondine, Gilera Saturno | ||
Opvolger | geen |